رای خود هدفی تعیین می کند که در طول یک سال حتما کسب و کاری راه بیندازد و از سود آن، خانه ای هم بخرد. به احتمال زیاد، به علل مختلف این اتفاق نمی افتد. شخص ناامید می شود و کلا دست از تلاش برمی دارد. در صورتی که با دید ده ساله منسجم، با به کارگیری عوامل موفقیت، بهبود منظم فرایندها و...

چیزی است که زمان می برد و «ناممکن» چیزی است که کمی بیشتر زمان می برد؛ بنابراین کمی بیشتر تلاش کنید و صبر داشته باشید. ثبات و پایداری، مهم ترین کلیدهای دستیابی به موفقیت هستند. موفقیت، نتیجه انتخاب های کوچک، صحیح و زیرکانهای است که پیوسته و با ثبات در طول زمان تکمیل شده اند. بنابراین موفقیت اتفاقی نیست؛ بلکه از مجموعه ای از فرصتهای پیش بینی پذیر و قدرتمند برمی خیزد که با تصمیم های صحیح و تکرار شونده تان به وجود می آورید. در یک کلام، موفقیت تلنبارشدن امتیازهاست و نگرش کایزن راهی برای تلنبارکردن آنها. آیا مدل یادگیری T اثربخش است؟ در زمان نه چندان دور، پندواندرز والدین و معلمان برای موفقیت در آینده این بود که حوزة تخصصی کاری را انتخاب کنید و در آن بسیار عمیق شوید؛ به طوری که بتوانید از دیگران بهتر باشید تا به این ترتیب، موقعیت کاری خوبی را برای خود تضمین کنید. امروزه و به جز در مواقع بسیار خاص، شاید مانند برخی از رشته ها و گرایش های پزشکی، این توصیه کاملا باطل است.

همان طور که در مباحث مربوط به شناخت محیط کسب وکار هم بیان کردم، ویژگی تخصص گرایی و جزءنگری، ویژگی کلیدی برای موفقیت در پارادایم مدرنیسم است که دنیا بیش از پنجاه سال است از آن گذر کرده. امروزه و در این دنیای پیچیده، اشخاص بدون داشتن تفکر کل نگر نمی توانند حتی در اجرای همان کارهای تخصصی موفق باشند؛ چراکه تمامی عوامل و پدیده ها با روابط متعدد آشکار و پنهان دائما در حال اثرگذاری در یکدیگرند. داشتن تفکر جزءنگر و تخصصی در این زمانه، مانند گیرافتادن در جزیره ای دور و ناتوانی در برقرار کردن ارتباط با دیگران و همچنین سایر حوزه های دانشی و کاری است. به طور کلی، داشتن تخصص صرف دیگر موجب موفقیت نمی شود؛ بلکه مانع آن نیز خواهد بود.

در گذشته نزدیک، الگوی پیشنهادی برای یادگیری، مشابه شکل حرف T انگلیسی بود شخص علاوه بر آنکه در یک حوزه علمی و کاری تخصصی به صورت عمیق وارد می شود (

 

دسته حرف T)، باید در یک سطح وسیع از دانش عمومی نیز بهره مند باشد تا بتواند دائما در معرض ایده های مختلف قرار بگیرد و آنها را وارد فعالیت خود کند.