موتورهای الکتریکی انواع مختلفی دارند که شامل موتورهای الکتریکی، موتورهای معمولی و موتورهای تبرید می شود. موتورهای الکتریکی بر اساس توان مصرفی به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند.

در سال 1882، نیکولا تسلا نظریه چرخش میدان مغناطیسی را پایه گذاری کرد. این مشکل منجر به استفاده از میدان های دوار به عنوان نوعی انرژی مکانیکی شد. سپس در سال 1883، نیکولا از این اصول برای طراحی یک موتور القایی دو فاز استفاده کرد. پس از نیکولا، «گالیله فراریس» به طور مستقل در سال 1885 در این راستا تحقیقاتی را آغاز کرد. گالیله فراریس نتایج تحقیقات خود را به عنوان مقاله در آکادمی سلطنتی علوم تورین ایتالیا ارائه کرد.

در سال 1888، نیکولا تسلا چیزی را آغاز کرد که برخی آن را انقلاب صنعتی دوم می نامند. این به این دلیل است که حرکت نیکولا تسلا اجازه می دهد تا انرژی الکتریکی در فواصل طولانی منتقل شود. همچنین تولید برق را تسهیل کرد.

قبل از اینکه تسلا موتور AC را اختراع کند، موتورها با سرعت ثابت در یک میدان مغناطیسی ثابت کار می کردند. نیکولا تسلا پیشنهاد کرد که باتری ها را می توان از دستگاه خارج کرد. بنابراین الکتریسیته توسط یک میدان دوار هدایت می شود. نیکولا تسلا پس از تلاش های مداوم خود توانست امتیاز ثبت اختراع ایالات متحده به شماره 0,416,194 را برای دستگاه اختراعی خود به دست آورد. تصویر این دستگاه در بسیاری از تصاویر او وجود دارد. موتوری که تسلا اختراع کرد نوعی موتور القایی در نظر گرفته شد.

در سال 1890، میخائیل داموک یک موتور سه فاز با روتور قفس اختراع کرد. امروزه این موتور کاربردهای مختلفی دارد.

یکی از بهترین شرکت ها Gemco است که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.

جمعه

شرکت ماشین های برقی جامکو در سال 1369 به منظور رهایی صنعت خارجی از وابستگی به صنعت داخلی در زمینه تولید انواع ماشین های مهندسی برق در سبزوار تاسیس شد. جمکو با داشتن کادری حرفه ای و مجرب و تجهیزات و ماشین آلات منحصر به فرد در کشور توانایی طراحی، ساخت، تست و تعمیر انواع الکتروموتور و ژنراتور را در ایران دارد.

محصولات شرکت ماشین آلات برقی جوین با برند جمکو و با کیفیت بالا قابل رقابت با نمونه های خارجی به بازار مصرف عرضه می شود، این محصولات شامل الکتروموتورهای صنعتی سه فاز از 5.5 کیلووات تا 10000 کیلووات مطابق با تمامی استانداردهای موجود در محدوده بین المللی و تمامی موارد لازم می باشد. آزمایشات بر اساس استانداردهای روز بین المللی و با تجهیزات پیشرفته انجام می شود. جمکو ظرفیت تولید بیش از 1200 مگاوات دارد که معادل 12690 مدل موتور الکتریکی و ژنراتور است.

انواع موتورهای الکتریکی

هر جا در صنعت حرکت وجود داشته باشد، باید یک موتور الکتریکی وجود داشته باشد تا آن حرکت را ایجاد کند. همه افراد جامعه حتماً با موتور الکتریکی، دینام یا موتور الکتریکی مواجه شده اند، حتی اگر از آن مطلع نباشند.

موتورها انواع مختلفی دارند که برخی از موتورها عبارتند از:

موتور سنکرون I

موتور بورس

موتور یونیورسال

موتورهای پله ای

هیسترزیس حرکتی

موتور DC بدون جاروبک

موتور ناخواسته

مغناطیس دائمی موتور cu (PMDC)

ماشین آلات خاص

نقطه دی سی

آتش ترکیبی

موتور القایی

موتور خودکشش

کمپوست موتور

موتور AC

تعریف موتور الکتریکی

موتور الکتریکی ماشینی است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. هنگامی که یک میدان مغناطیسی بر روی یک هادی حامل جریان اثر می گذارد، نیرویی از این میدان روی آن هادی وارد می شود. موتورهای الکتریکی عمدتاً چرخشی هستند. اما موتورهای خطی نیز موجود هستند.

یک موتور الکتریکی دوار دارای دو قسمت ثابت و متحرک است. نام دیگر قسمت متحرک روتور است. استاتور نام دیگر قطعه ثابت است. مقاومت معمولا در داخل موتور است.

در موتور الکتریکی، روتور به دلیل گشتاور ایجاد شده توسط نیروی ایجاد شده توسط میدان مغناطیسی، حول محور خود می چرخد. بسته به طراحی هر موتور الکتریکی، جریان متناوب با جریان متناوب یا جریان مستقیم عرضه می شود.

موتور الکتریکی جریان مستقیم یا موتور الکتریکی (DC)

موتور DC دارای آرمیچر الکترومغناطیسی است. جهت جریان الکتریکی دو بار در هر چرخه با استفاده از یک کلید، یک کلید چرخشی تغییر می کند. این فرآیند باعث می شود که الکترومغناطیس های داخل آرمیچر آهنربای دائمی بیرون آرمیچر را جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به گشتاور ترمز بستگی دارد. در واقع این سرعت به گشتاور جریان ورودی و ولتاژ ورودی بستگی دارد.

انواع الکتروموتورهای جریان متناوب (AC) و مزایای آنها

موتورهای القایی AC رایج ترین موتورهای الکتریکی هستند که در مصارف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این موتورهای الکتریکی مزایای زیادی دارد. بعضی از آنها ... هستند:

قیمت مناسب برای این موتور الکتریکی

استحکام و طراحی ساده آن

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

اتصال برق AC عالی و آسان به منبع برق

انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی AC در صنعت وجود دارد. هر موتور برای کار مناسب است. اگرچه طراحی یک موتور الکتریکی AC ساده تر از یک موتور الکتریکی DC است، اما برای کنترل جریان و سرعت یک موتور الکتریکی AC. درک درستی از طراحی و مشخصات موتور مورد نیاز است.

انواع موتورهای الکتریکی AC:

موتور الکتریکی AC ناهمزمان

موتورهای E-Modern AS استفاده می شود

روتور و استاتور در یک موتور الکتریکی سنکرون پیچیده شده اند. هنگامی که استاتور به منبع تغذیه متصل می شود، یک میدان چرخشی در موتور ایجاد می شود که با سرعت سنکرون می چرخد. روتر با جریان مستقیم تغذیه می شود. هنگامی که جریان DC به روتور اعمال می شود، روتور شروع به حرکت در امتداد میدان استاتور می کند.

برای راه اندازی موتور الکتریکی سنکرون، پس از توقف درایو اصلی، موتور الکتریکی با سرعت سنکرون می چرخد.

موتور الکتریکی سنکرون و مزایای آن

برای بهبود ضریب توان از موتورهای الکتریکی سنکرون استفاده می شود. به این ترتیب موتور الکتریکی بدون بار کار می کند و هیچ باری روی محور آن قرار نمی گیرد که به آن خازن سنکرون می گویند و در بسیاری از کارخانه ها از آن استفاده می شود. از این موتور به عنوان ژنراتور موازی نیز استفاده می شود.

الکتروموتورهای سنکرون در دستگاه هایی که به سرعت ثابت نیاز دارند مانند ساعت های الکتریکی استفاده می شود.

از مزایای الکتروموتور سنکرون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اثربخشی این محصول بسیار بالاست

ضریب قدرت یک موتور سنکرون کافی و قابل تنظیم است.



به نوسانات ولتاژ حساس نیست.

قادر به کار در ولتاژ بالا

علاوه بر مزایای این دستگاه الکترونیکی، معایب زیادی نیز دارد. مثلاً دیگر نمی تواند وزنه بزند. سرعت آن ثابت است. بنابراین سرعت کم و زیاد قابل تنظیم نیست. به دنبال یک مبتدی. قطب های آن علاوه بر نیاز به جریان متناوب به جریان ثابت نیاز دارند. بنابراین ارزش آن افزایش می یابد.

موتور الکتریکی قفس سنجابی و مزایای آن

روتور موتور الکتریکی قفس سنجابی سیلندر است سنگ های مس یا آلومینیوم به دو صورت با قرار دادن آنها در هسته های فولادی یا آهنی ساخته می شوند. شکل اول از یک نوار گرد تشکیل شده است حالت دوم از یک نوار مربع یا دو دایره مجزا یا متصل تشکیل شده است تیغه های روتور به صورت مورب برای جلوگیری از توقف یا لرزش در هنگام راه اندازی و ایجاد هم افزایی به دلیل میدان استاتور روتور طراحی شده اند.

این نوع موتور الکتریکی مزایای زیادی دارد. در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است.

مزایای باتری ماشین برقی

تغییر بار روی موتور قفس سنجابی آن را متوقف نمی کند.

موتورهای الکتریکی سنجاب دارای توان خروجی بالاتری نسبت به موتورهای الکتریکی زغال سنگ هستند.

در بارهای مختلف، سرعت چرخش ثابت است.

این موتور سیکلت برقی از طراحی و قیمت ساده ای برخوردار است. این امر منجر به جایگزینی ماشین آلات دیگر در صنایع مختلف شد.

موتور الکتریکی ناهمزمان قفس سنجاب علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از:

تب پایین

با عملکرد کند، ضریب توان آن کاهش می یابد.

مدار را نمی توان با روش افت ولتاژ تغییر داد. یک دستگاه (درایو AC) برای این منظور مورد نیاز است.

متاثر از تبادل انرژی

هنگامی که ولتاژ کاهش می یابد، جریان آن کاهش می یابد.

این موتور هنگام راه اندازی حدود 3 تا 7 برابر جریان نامی می کشد.

موتور الکتریکی (AC) طراحی نوع سیم پیچ روتور ناهمزمان

مقاومت خیلی کم روتور یکی از مشکلات موتورهای الکتریکی رفت و برگشتی است. از طریق یک حلقه، تیغه روتور در ابتدا و انتهای روتور اتصال کوتاه می یابد. این همان چیزی است که وقتی روتور مغناطیسی نمی شود، جریان بیشتری برای مغناطیسی کردن آن مصرف می شود. (شار اشاره به خط میدان الکتریکی دارد که سطح مسیر را می پوشاند.) در نهایت، موتور الکتریکی جریان را افزایش می دهد. افزایش متناظر در موتور جریان را از شبکه می گیرد و گشتاور کاهش می یابد.

موتورهای الکتریکی روتور Ondara برای حل این مشکل طراحی و ساخته شده اند. با کمک این موتور الکتریکی مشکل ذکر شده اساسا حل می شود.

این وسیله الکترونیکی به جای استفاده از شفت با روتور، سیم پیچی می شود. انتهای طناب نیز به حلقه های بعدی متصل می شود. این حلقه ها با استفاده از برس به بیرون موتور منتقل می شوند. با قرار دادن استارت به عنوان بانک مقاومتی با این سیم پیچ ها می توان مقاومت روتور را کم یا زیاد کرد و کشش جریان را به دلخواه تغییر داد.

نوع موتور الکتریکی (AC)

یک موتور الکتریکی AC مانند سایر موتورها دارای یک روتور چرخان داخلی و یک قسمت خارجی به نام استاتور است. موتور الکتریکی از یک میدان مغناطیسی دوار برای چرخاندن روتور استفاده می کند.

با توجه به خواص فیدر استاتور، تنها نوع الکتروموتور سه فاز AC است که در این میدان مغناطیسی تولید می شود. موتورهای DC به یک دستگاه مکانیکی یا الکتریکی برای تولید میدان دوار نیاز دارند. یک موتور الکتریکی تک فاز AC به یک دستگاه الکتریکی خارجی برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار نیاز دارد. مجموعه ای از دو آهنربا در داخل موتورهای AC قرار داده شده است.

حرارت چقدر به موتور الکتریکی آسیب می رساند؟

کارشناسان پیشنهاد می کنند که دمای 18 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) می تواند بر عایق بودن بدن تأثیر بگذارد و عمر آن را تا 50 درصد به طور موقت یا دائم کاهش دهد. تأثیر بی‌اندازه‌ای بر عمر دستگاه شما دارد.

از آنجایی که گرمای بیش از حد بزرگترین دشمنی است که موتورهای الکتریکی با آن روبرو هستند، این سوال مطرح می شود: چگونه می توان از گرمای بیش از حد جلوگیری کرد و هزینه کمتری برای تعویض یا تعمیر موتورهای الکتریکی صرف کرد؟ البته حل مشکل گرمای بیش از حد با درک علل اصلی گرمازدگی شروع می شود.

شایع ترین علت افزایش بیش از حد دما در موتورهای الکتریکی

مقاله موتورهای الکتریکی مطالعه خوبی است زیرا موتور الکتریکی شما یک ماشین پیچیده است و برای عملکرد خوب به تعادل خوبی از عوامل محیطی و کمکی نیاز دارد. گرمای بیش از حد ژنراتور ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. شایع ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور الکتریکی عبارتند از:

استفاده از موتور الکتریکی اشتباه

دستگاه در سایزهای مختلف تولید می شود. موتوری را انتخاب کنید که با ولتاژ و سطح عملکرد مورد نیاز برای پروژه و برنامه شما مطابقت داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که موتور الکتریکی که جریان و گشتاور بیش از حد تولید می کند، توان بیشتری مصرف می کند و به سایر دستگاه های متصل به موتور الکتریکی آسیب می رساند و موتوری که خیلی کوچک باشد بار ولتاژ موتور را تحمل نمی کند. . این باعث افزایش دما می شود.

منبع ولتاژ بد و نامناسب

ولتاژ خیلی زیاد یا خیلی کم می تواند به موتور آسیب برساند. هنگامی که جایگزین صنعتی شما از پشتیبانی ولتاژ کافی برخوردار نباشد، باید جریان کم و بیش از منبع تغذیه را برای انجام عملکرد استاندارد خود بکشد، که می تواند به موتور الکتریکی آسیب برساند یا باعث آتش سوزی و غیره شود. این باعث گرم شدن بیش از حد قطعات می شود.

محیط نامناسب

برای عملکرد بهینه، یک دینام صنعتی به محیط و فضای مناسب برای انتقال و تبادل حرارت نیاز دارد. اگر دستگاه شما در محیط گرم یا سرد قرار دارد، می تواند باعث ایجاد مشکلات خنک کننده و افزایش خطر آسیب به موتور شود. پس فراموش نکنید که به موتور الکتریکی فضای کافی برای کار بدهید.

استفاده نادرست از موتور الکتریکی

برخی از موتورها می توانند به طور مداوم کار کنند یا می توان گفت که کارکرد دائمی دارند، در حالی که برخی دیگر برای یک دوره زمانی خاص استفاده می شوند. حتما از موتور مطابق مشخصات آن استفاده کنید. اگر می خواهید موتور را برای مدت طولانی بدون توقف کار کنید، زمانی برای خنک شدن بین چرخه ها نخواهد داشت.

ارتفاع موتور الکتریکی

فاکتور بسیار مهمی که اکثر مردم از آن غافل می شوند ارتفاعی است که موتور الکتریکی شما در آن نصب شده است که بر راندمان آن تأثیر می گذارد. دستگاه شما حتی در ارتفاعات بالا خنک نمی شود زیرا هوا رقیق تر است. انتخاب موتور مناسب برای محل نصب موتور الکتریکی بسیار مهم است.

کمبود هوا در موتور الکتریکی جمکو

اگر در دهانه پوسته ماشین برقی شما انسداد ایجاد شود در تهویه دینام صنعتی مشکل ایجاد می کند، هوای گرم خارج نمی شود، در سیستم جمع می شود و باعث آسیب می شود. برنامه های منظم تعمیر و نگهداری خودرو می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

چگونه می توان از گرم شدن بیش از حد موتور الکتریکی جلوگیری کرد و آن را خنک نگه داشت؟

تجهیزات مناسب، برنامه ریزی و نگهداری دقیق برای جلوگیری از گرمای بیش از حد و مشکلات آسیب لازم است.

1. نحوه انتخاب مناسب:

اولین قدمی که هر صنعتگر باید قبل از خرید یک ماشین الکتریکی در نظر بگیرد این است که مطمئن شود ماشین الکتریکی مناسبی را برای استفاده مورد نظر خود می‌خرد. بررسی کنید که اندازه خروجی، ولتاژ و گشتاور برای نیازهای خاص شما مناسب است. شما می توانید در صفحه قیمت خودروهای برقی، پارامترهای فنی خودروهای برقی شامل استفاده از موتور، ولتاژ و جریان را با هم مقایسه کنید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی نیاز دارید، باید با یک متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

2. مکان مناسب:

هنگامی که ماشین الکتریکی مناسب را برای شرکت خود انتخاب کردید، آن را برای فضای صنعتی خود مناسب کنید. به یاد داشته باشید که محل قرارگیری موتور بر احتمال گرم شدن بیش از حد تأثیر می گذارد. از سایر منابع گرما دور نگه دارید، فضای کافی در اختیار داشته باشید و از باز بودن سوراخ های تهویه مطمئن شوید.

3. با ابزار مناسب به بررسی و تحقیق ادامه دهید:

هنگام شروع استفاده از موتور الکتریکی، همیشه به یاد داشته باشید که مشخصات دما و عملکرد موتور الکتریکی یا استفاده از تجهیزات خاص را بررسی کنید.

اخرین حرف

اگر تمام موارد بالا را بررسی کرده و تأیید کرده اید که درست هستند و موتور الکتریکی شما هنوز داغ است، این نشان دهنده مشکل در قطعات داخلی است. شما باید موتور الکتریکی خود را به طور حرفه ای بررسی کنید تا مشکل مشخص شود.