چیلر (یا دستگاه آب خنک کن) یک اصطلاح کلی برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن مایعی همانند آب که دمای آن توسط چرخه مبرد تنظیم شده است، دما را کنترل می کند. علاوه بر حفظ دمای دستگاه های مختلف صنعتی و ابزار آلات آزمایشگاهی، تجهیزات و دستگاه ها در سطح ثابت، برای تهویه مطبوع ساختمان ها و کارخانه ها نیز استفاده می شود و از آن به عنوان دستگاه چیلر یاد می شود، زیرا اغلب برای خنک سازی استفاده می شود.

یک چیلر می تواند آب سرد را به طور مداوم در حالی که آب را در یک دستگاه خنک کننده به گردش در می آورد، تامین کند. به عنوان وسیله ای مناسب برای خنک کردن قطعات مولد گرما و تجهیزات تهویه مطبوع مانند دستگاه های پردازش لیزری و دستگاه های فن کویل در دمای ثابت بسیار استفاده می شود و می تواند مشکلات سرمایشی مختلف را حل کند. این دستگاه ها همچنین می توانند هزینه های جاری را کاهش دهند و در عین حال بهره وری انرژی را بهبود بخشند.

کاربرد چیلر ها در صنعت :

در زمینه صنعتی، ماشین آلات منبع حرارتی با کارایی بالا و بسیار دقیق که می توانند مقدار زیادی آب را در دمای آب پایدار تامین کنند، برای بهبود کیفیت و راندمان تولید مورد نیاز هستند و تقاضا برای استفاده از چیلر ها در سطح وسیعی وجود دارد. از چیلر ها برای کاربرد های وسیعی همچون کارخانه ها، سوپر مارکت ها، امکانات تفریحی، سیستم های تهویه مطبوع و ... استفاده و بهره برداری می شود.

چیلر ها به عنوان سیستم های خنک کننده در فرآیند های تولیدی و ماشین آلات صنعتی شناخته شده اند و این امر به ویژه برای کارخانه هایی که آب سرد و کم تولید می کنند، بسیار مفید واقع شده است. دستگاه های چیلر برای خنک کردن محصولات، ماشین آلات کارخانه ها و طیف گسترده ای از صنایع استفاده می شوند.

هدف از خنک سازی تجهیزات، حذف گرمای تولید شده در اثر عملکرد تجهیزات پردازش و جلوگیری از نقص عملکرد و کاهش دقت پردازش است و در طیف گسترده ای از کاربرد ها مانند خنک سازی تجهیزات تولید نیمه هادی، تجهیزات پزشکی مانند CT    و MRI استفاده می شود.

از طرف دیگر، هدف از خنک سازی گرمای تولید شده توسط فرایند ها، حفظ و خنک کردن دمای مورد نیاز برای پردازش و ذخیره سازی است و برای خنک کردن محصولات قالب گیری پلاستیک، محصولات فرآوری فلز، حلال های آبکاری و ... استفاده می شود.

کاربرد چیلر در سیستم تهویه مطبوع :

در زمینه تهویه مطبوع استفاده از چیلر که یک وسیله خنک کننده برای سرمایش محسوب می شود ولی در حال حاضر به عنوان وسیله ای برای سرمایش و گرمایش استفاده می شود.

مکانیسم اصلی تولید آب سرد و گرم از طریق تبادل حرارت بین آب در برج خنک کننده و مبرد در چیلر است و عملکرد گرمایش و سرمایش با انتقال آن به محیط مورد نظر محقق می شود. چیلر و برج خنک کننده دستگاه های بسیار مشابهی هستند، اما به طور دقیق، هر یک نقش متفاوتی دارند. عملکرد برج خنک کننده، خنک کردن آب در تجهیزات تهویه مطبوع می باشد. آب خنک شده با افزایش دما با استفاده از نیروی هوای بیرون خنک می شود تا دمای آن کاهش یابد.

از طرفی برای خنک کردن مایع داخل دستگاه از چیلر ها نیز استفاده می شود، اما هدف آن فقط خنک سازی نیست.

هدف از چیلر استفاده از نیروی هوا و آب بیرون برای حفظ دمای مورد نظر در یک سطح ثابت است. از این رو می توان از آن برای خنک کردن یا گرم کردن تجهیزات استفاده کرد. از آن جایی که ثابت نگه داشتن دما در همه زمان های متعدد امری ضروری است، تنها به خنک سازی محدود نمی شود. البته اغلب برای سرمایش نیز استفاده می شود اما گاهی برای گرمایش استفاده می شود که تفاوت عمده چیلر با برج خنک کننده همین است. با دانستن این تفاوت، می توان به درک مکانیسم و ساختار برج خنک کننده و چیلر کمک کرد.

برج خنک کننده برای تجهیزات تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود و از هوای بیرون برای خنک نگه داشتن آب استفاده می شود. در این سیستم ها آب را می توان با خنک کردن مجدداً استفاده کرد و می توانید به استفاده از آن به گونه ای ادامه دهید که وسایل تهویه مطبوع و غیره را به گردش درآورد تا زمانی که دیگر آن آب غیر قابل استفاده شود.

چیلر

انواع چیلر ها :

چیلر گرما را از دستگاه مورد نظر خارج می کند و آن را خنک می کند. گرمای حذف شده باید توسط خود چیلر تخلیه شود و به عنوان یک روش ویژه، مواردی وجود دارند که از کلروفلوئوروکربن ها به نام مبرد و آن هایی که از مدار های آبی تشکیل شده اند که آب را به گردش در می آورند، استفاده می کنند. انواع مختلفی از چیلر ها وجود دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

چیلر هوا خنک :

این سیستم باد را به مبدل حرارتی ارسال می کند و مبرد را با هوا خنک می کند. یک موتور فن تعبیه شده در داخل چیلر وجود دارد که نصب آن بسیار آسان است، اما از آن جایی که گرما تولید می شود، ممکن است در فضا های تنگ به تجهیزات اگزاست فن نیاز باشد. گاز فشرده شده توسط کندانسور خنک شده و به مایع تبدیل می شود. این مرحله شامل یک چرخه گاز مبرد و یک چرخه آب در حال گردش است و از گاز مبرد به عنوان یک محیط گرمایی برای خنک کردن آب در گردش استفاده می شود.

با عبور گاز مایع از شیر انبساط، فشار کاهش می یابد و به گاز خنک تبدیل می شود و یک کولر آبی (مبدل حرارتی) برای خنک کردن آب در گردش با آب در گردش تبادل گرما می کند. از آن جایی که یخ زدگی یا گرفتگی در سیستم وجود ندارد، تعمیر و نگهداری آن آسان است. همچنین در مورد چیلر هوا خنک، گرمای تبخیر ناشی از تبخیر آب باران، در تماس آب باران با برج خنک کننده هنگام بارندگی، دمای رادیاتور را کاهش می دهد و به دلیل کاهش دما در اثر تبخیر، دمای رادیاتور را کاهش می دهد. آب باران در اطراف چیلر هوا خنک، راندمان خنک کننده را می توان بدون توجه به افزایش رطوبت حفظ کرد، به طوری که راندمان خنک کنندگی سیستم حتی اگر رطوبت بالا باشد بهبود می یابد.

مطلب پیشنهادی : نمایندگی فروش مولر

چیلر آب خنک :

این نوع سیستم از یک برج خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می کند. این چیلر مزایایی مانند راندمان خنک کننده عالی دارد.

چیلر آب خنک که از آب فعال در زمینه تهویه مطبوع در مقیاس بزرگ به عنوان مبرد استفاده می کند، به عنوان یک چیلر طبیعی (چیلر جذبی) شناخته می شود و به عنوان منبع برودتی برای سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. تجهیزات تهویه مطبوع برای ساختمان های متوسط و بزرگ گزینه ایده آلی هستند. این سیستم از یک اواپراتور، شیر انبساط، کمپرسور و کندانسور تشکیل شده است و با چرخاندن مبرد در تجهیزات، با کنترل فشار، آب سرد را تولید می کند.

مکانیزم چیلر جذبی :

چیلر جذبی با استفاده از خاصیت حذف گرما از محیط اطراف آن، هنگامی که واحد خنک کننده با محلول آبی آمونیاک مبرد طبیعی و هیدروژن محصور شده است، تجهیزات را خنک می کند و آمونیاک تبخیر می شود. با تکنولوژی که نیازی به قطعات محرکه ندارد، مانند کمپرسور ها و فن هایی که برای چیلر های معمولی استفاده می شوند، سیستم می تواند بدون لرزش و صدا کار کند.

محلول آبی آمونیاک مبردی است که توسط چیلر جذبی استفاده می شود، این مبرد طبیعی با پتانسیل تخریب لایه ازن صفر (ODP) و پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) است.

این مبرد علاوه بر ارائه راه حل های عالی برای صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست، به کاهش هزینه های شرکت نیز کمک می کند.

مزایای استفاده از چیلر :

یکی از ویژگی های اصلی چیلر این است که آزادی بالایی در طراحی محل نصب واحد اصلی و سیستم لوله کشی آب ارائه می دهد. بنابراین بسته به ترکیب آن با سایر تجهیزات می توان از آن برای مصارف مختلفی از جمله ظرفیت های بزرگ و فضا های بزرگ استفاده کرد. از طرف دیگر، به طور کلی نیازی به در نظر گرفتن تفاوت ارتفاع لوله مبرد و محدودیت طول لوله مانند نوع انبساط مستقیم نیست.

ظرفیت خنک کنندگی چیلر :

ظرفیت خنک کنندگی یک مقدار بسیار مهم است که می تواند به عنوان یک راهنما برای محدوده دمای عملیاتی برای این که چیلر چه قدر می تواند تجهیزات مورد نظر را خنک کند، استفاده شود. واحد ظرفیت سرمایش چیلر ثابت است و معمولاً بر حسب وات بیان می شود. با این حال، محاسبه با kcal/h آسان تر است، بنابراین از kcal/h برای ارائه توضیح در اینجا استفاده خواهیم کرد.

 (kW=860kcal/h 1)

شرایط مختلفی بر اساس این که این مقدار به عنوان یک محیط گرمایی مورد استفاده قرار می گیرد و ظرفیت آن چه قدر است، ثابت و محاسبه می شود. با این حال، عناصر دیگری نیز وجود دارد، مانند زمانی که جسمی که قرار است خنک یا گرم شود و زمانی که اختلاف زیادی با دمای اتاق وجود دارد و زمانی که درجه گرما زیاد است، بنابراین، به بیان دقیق، برخی از جنبه ها وجود دارد که درک آن ها دشوار است.

چیلر

مطلب پیشنهادی : کانکتورها

انتخاب چیلر :

هنگام انتخاب چیلر، مطابقت عملکرد ها و مشخصات چیلر با شرایط و وضعیت استفاده از تجهیزات بسیار مهم است. اگر از این کار تطبیق غفلت کنید، ممکن است عملکرد مورد انتظار را در هنگام کارکرد واقعی نشان ندهد و همچنین ممکن است تجهیزات خنک شونده و خود چیلر مشکل ایجاد کند.

علاوه بر مشکلاتی که در دمای تنظیم شده و مقدار حرارتی که باید خنک شود، ممکن است ارتفاع بالابر لوله ای که اجسام خنک شده و چیلر را به هم متصل می کند، به دلیل ضخامت، طول و شکل لوله کشی تغییر کند، بنابراین انتخاب نوع چیلر در مقایسه با سایر تجهیزات نیاز به محاسبات ویژه ای دارد.

برای انتخاب صحیح چیلر ابتدا دمای آب در گردش را تعیین کنید و سپس از محیط نصب روش خنک کاری، هوا خنک یا آب خنک را تعیین کنید.

پس از تعیین ظرفیت سرمایشی از تجهیزات خنک کننده و ظرفیت پمپ، می توانید به سراغ انتخاب چیلر بروید. مهم است که در حین تایید شرایط استفاده با این فرآیند ها، چیلر مناسبی انتخاب نمایید.

مشاوره و سفارش دستگاه چیلر :

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید چیلر و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تهویه مطبوع، آماده ارائه انواع دستگاه های چیلر به مشتریان عزیز می باشد.

برای مشاوره و خرید چیلر می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

همچنین مطلب نوار آپارات را نیز مطالعه بفرمایید