در سیستم تشخیص و اعلام حریق، یک قطعه مهم از تجهیزاتی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، آشکارساز است. آشکارسازها نیز به نوبه خود انواع مختلفی دارند. بیم دتکتور یکی از پرکاربردترین آشکارسازهای دود خطی است که در سیستم های اعلام حریق نیز استفاده می شود. در مورد استفاده از بیم دتکتور باید بگوییم که در انبارها، سوله ها و یا مکان هایی با سقف بلند. بیم دتکتور آشکارسازهای لیزری معروفی هستند که می توانند منطقه وسیعی را پوشش دهند. نصب و راه اندازی این تجهیزات نیازی به خطوط لوله و کابل ندارد و همه این موارد در کنار هم باعث شده است که برای حفاظت از سوله ها و صنایع بزرگ در ارتفاعات استفاده شود    .

بیم دتکتور در مقایسه با سایر آشکارسازها پرکاربردتر و پرکاربردتر است. در واقع استفاده از این تجهیزات مزایای بسیاری را به همراه دارد و در عین حال ظاهر بسیار زیبایی دارد. در واقع کار با این بیمها آسان است و تعمیر و نگهداری بسیار راحت است و از راه دور قابل کنترل است. از دیگر مزایای این تجهیزات می توان به تنظیم حساسیت از راه دور، تست داخلی، تبادل هوا، نداشتن آلارم کاذب، ایده آل برای مناطق مرتفع که دسترسی به آن ها مشکل است و همچنین کاهش کابل ها و ... اشاره کرد. توجه داشته باشید که این محصول با وجود تمامی ویژگی ها، معایبی نیز دارد، یعنی در شرایط بد آب و هوایی ممکن است آسیب ببیند و به درستی کار نکند .

 

کاربرد بیم دتکتور

بیم دتکتور برای تشخیص آتش و دود استفاده می شود. این سیستم ها بر دود افزایش یافته تا ارتفاع سقف متکی هستند. ذرات دود سنگین تر از هوا هستند و از هوای گرم اطراف خود از طریق هوای خنک تر منتقل می شوند. این هوای خنک محیط ستون را خنک می کند و هوای گرم محبوس شده در سقف یک بالشتک حرارتی ایجاد می کند و از رسیدن دود به سقف جلوگیری می کند. به  همین دلیل تشخیص نقطه و آسپیراسیون نمی تواند دود را ببیند. با این حال، تشخیص تیر معمولاً 600 میلی‌متر زیر سقف BS5839  قرار می‌گیرد، به این معنی که احتمالاً بالای خط طبقه‌بندی قرار دارند.بنابراین از بیم دتکتور در موارد مختلفی که احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده می شود. در مواردی مانند نیروگاه ها، صنایع مختلف، کارخانه ها و ساختمان ها و همچنین مراکز آموزشی و بهداشتی کاربرد دارد.

 

بیم دتکتور

قیمت بیم دتکتور

رنج قیمتی متفاوتی برای این بیم در نظر گرفته شده است که می توانید با توجه به بودجه خود یکی از آنها را انتخاب کنید. تمامی این بیم دتکتور با برندهای مختلفی تولید و به فروش می رسند که به عنوان مثال زتا، فایر بیم از جمله آنها هستند که معمولا عملکرد مناسب و قیمت های متفاوتی دارند. توجه داشته باشید که عوامل مختلفی در تعیین قیمت بیم دتکتور موثر است که برخی از آنها نوع بیم دتکتور، برد بیم، کنترلر، سطح حفاظت از تجهیزات و گارانتی می باشد. بیم دتکتور را می توان در شرایطی که بر قیمت نهایی تأثیر می گذارد استفاده کرد. این بدان معناست که بیم استفاده شده به درجه حفاظت بالاتری مانند بیم IP65 یا ضد انفجار نیاز دارد که در نهایت باعث افزایش قیمت آن در بازار خواهد شد.

لازم به ذکر است که محدوده در نظر گرفته شده برای بیم متفاوت است و هر چه سایز بزرگتر باشد قیمت نهایی نیز بالاتر است. دتکتورهای بیم در مدل های مختلفی تولید می شوند که قیمت هر مدل با مدل دیگر متفاوت است به عنوان مثال قیمت فرستنده، گیرنده و رفلکتور بیم دتکتور متفاوت است. در نهایت لازم است بدانید که برای بیم های مختلف که توسط شرکت ها ارائه می شود، معمولا خدمات مختلفی از جمله طراحی رایگان بیم دتکتور، راهنمای فارسی، مشاوره رایگاه برای نصب، گارانتی و ... در نظر گرفته می شود که همگی در نهایی تاثیر دارند